SVMF är en av deltagarna i ViP eftersom Vägmarkering är en viktig del i infrastrukturen.

 

vip_logo.gif

Det huvudsakliga målet med ViP-centret är att vara en stark nationell resurs för körsimulatorer med fokus på samspelet mellan människa och teknik.
 
ViP-centrets strategi är en samverkan mellan fordonsföretag och transportmyndigheter i projekt med inriktning mot målet.

En del av projekten kommer att vara unikt metodutvecklande medan andra kommer att vara mera tillämpade för att leda denna metodutveckling rätt.

 

  3 projekt som SVMF senast varit aktiva i.

 

 

Symboler i vägbanan (Vi ledde detta)

1a) Att i simulatorn ta fram rekommendationer för symbolstorlek i olika hastigheter

1b) Att i simulatorn testa effekter av symbol för hastighet

Björn Johansson, Lars-Erik Svensson och Göran Nilsson deltog för SVMF. VTI och TRV var också i projektet som startat 2013.

 

 

Known Roads

  • Ett vägsystem (Göteborg-Borås-Alingsås- Göteborg och Töllsjövägen) läggs in i datorn
  • Där kan man testa olika betingelser
  • Vi kan ”leka” med olika lösningar för vägmarkering

 

 

 

VIMSI – Sammankoppling av blickbeteende och simulatormiljö

  • WP1 – Länka samman objekt i simulatorvärlden med förarens blick
    • Lägg till objektet som föraren tittar på i simulatorloggen
    • Spara en film över frammåtvyn där ett kors visualiserar var föraren tittar.
    • Visualisera var föraren tittar i realtid (för försöksledaren)
    • Ska fungera i simulator III och IV
    • WP2 – Simulatorförsök
    • Testa om det som tagits fram i WP1 fungerar
    • Passa på att undersöka hur förare tittar på symboler i vägbanan.

LDW  (Lane Departure Warning)

Tidigare har vi deltagit i ett projekt om LDW där det konstaterats att vägmarkeringarna på huvudvägnätet till stor del lever upp till kraven för att LDW ska fungera.

Problem finns med:

  • Slitna markeringar
  • Smutsiga markeringar
  • Markeringar som inte syns när de är våta

Ta del av VTI:s rapport

SVMF